Mount Kilimanjaro, Tanzania

Smile. Third Cave, Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Wakker worden op de hoogste berg van Afrika. Dat is pas een ervaring. One for the books. Dit keer even geen Azië, maar juist iets heel anders. Afrika, Tanzania om precies te zijn. Ik (Ben) ging erheen voor één ding: het beklimmen van de Kilimanjaro! Het beklimmen van de berg stond al een hele tijd op mijn bucketlist. Ook op die van mijn broer en vriend. We besloten om daar maar eens iets aan te gaan doen. Want: dromen, plannen en gaan. Januari 2016 was het dan zover. Laat het nieuwe jaar dan ook maar gelijk met een hoogtepunt beginnen.

Kilimanjaro feitjes

• Kilimanjaro is de hoogste berg van Afrika en behoort tot de seven summits
  • Het is zelfs de hoogste vrijstaande berg ter wereld
  • Het hoogste punt van Kilimanjaro is Uhuru Peak (5.895 m hoog)
  • Kilimanjaro bestaat uit drie vulkanen: Kibo, Shira en Mawenzi. Shira en Mawenzi zijn uitgedoofd en Kibo is een slapende vulkaan
  • Het hele bergebied is 100 km lang en 65 km breed
  • Vanwege de hoogte en grootte heeft Kilimanjaro een eigen klimaat, verschillend van 30 °C aan de voet tot -20 °C op de top.
  • Er zijn zeven verschillende routes om de Kilimanjaro te beklimmen
  • Je doet er vijf tot negen dagen over om de top te bereiken, afhankelijk van de route die je kiest

School Hut landschap. Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Northern Circuit Route

Er zijn verschillende routes om de top te bereiken en elke route is anders.

Elke route heeft een ander landschap, lengte en moeilijkheidsgraad. De routes Machame, Umbwe en Marangu gaan via het zuiden van de berg naar de top, terwijl de Shira en Lemosho routes vanaf het westen beginnen en vervolgens ook via het zuiden naar de top gaan. De Northern Circuit en de Rongai route zijn de enige twee routes die de Kilimanjaro vanaf het noorden benaderen.

Wij kozen voor de Northern Circuit route, waarbij je de beklimming in acht dagen doet. Er zijn andere routes die er korter over doen, maar daar ligt de success rate een stuk lager. Een route van vijf dagen heeft bijvoorbeeld een success rate van 27%, terwijl een route van acht dagen een success rate heeft van 85%. De grootste reden dat klimmers de top niet halen is hoogteziekte. Met acht dagen geef je je lichaam meer tijd om aan de hoogte te wennen en is de kans op hoogteziekte dus kleiner. Een andere reden waarom wij kozen voor de Northern Circuit route is dat deze route niet veel wordt belopen en daardoor minder toeristisch is. Bovendien is het landschap via de Northern Circuit route geweldig en is het niet de makkelijkste route, waardoor het juist echt een uitdaging is.

Kilimanjaro routes. Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Dag 1 Londorossi Gate (2.369 m) – Forest Camp/ Big Tree Camp (2.820 m)

Afstand: 5,5 km | trekking tijd: 3 uur

Om 08.30 uur werden we bij ons hotel opgehaald om aan de grote tocht te beginnen. We maakten kennis met onze gidsen Victor en Tumaini en de 15 porters. Say what?! Jep, 15 porters, dus vijf dragers per persoon. Zij bouwen iedere dag het kamp op en dragen de tenten, grote bagage, het eten en drinken voor acht dagen en dan nog hun eigen bagage. Je moet nagaan dat deze mensen dagelijks met 30 kg op hun rug/schouders de Kilimanjaro oplopen. Sommigen rennen zelfs; en dat met een brede smile op hun gezicht. Zwaar respect dus!

Aangekomen bij Londorossi Gate, moesten we ons registreren en werd alle bagage gewogen en verdeeld over de porters. Na de registratie zijn we doorgereden naar Lemosho Gate, waar we, na een lunch, begonnen aan de trekking. Één van de gidsen loopt altijd voorop en bepaalt het tempo. “Pole pole“, dat “langzaam langzaam” betekent, loop je stap voor stap in een rustig tempo de berg op. Pole Pole is je key to succes. Door het rustige tempo raak je niet vermoeid en kan je lichaam wennen aan de hoogte. De eerste dag is een korte dag, waarbij je door het regenwoud loopt. Het is nog lekker warm en er is volop begroeiing. Na 3 uur trekken kwamen we al aan bij Forest Camp, waar we door onze porters werden ontvangen met een teil warm water en zeep, om jezelf te wassen. Het werd al snel donker en het was tijd voor avondeten. We kregen een uitgebreide maaltijd met soep, rijst, groente, vlees en fruit. Want ja, één van de porters is een kok, dus geen tekort aan goed en lekker etenToch een beetje awkward, want je voelt je echt als een verwend rijkeluiskind.

Porters doen hun ding. Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Dag 2 Forest Camp/ Big Tree Camp (2.820 m) – Shira Camp 1 (3.610 m)

Afstand: 15 km | trekking tijd: 6 uur

Om 06:30 uur werden we wakker gemaakt. Je wordt wakker, drinkt een kopje thee, wast jezelf, kleed je om en dan is het tijd voor ontbijt. Een uitgebreid ontbijt met havermoutpap, sandwiches, pannenkoekjes en fruit. Om 08:30 uur begonnen we aan de tweede trekking richting Shira Camp 1. De tweede dag was een zes uur durende trekking door regenwoud en rotsachtige paden. Het was met name berg op, met veel steile hellingen. Het weer was bewolkt, maar gelukkig geen regen. Zo nu en dan rennen de porters je voorbij en wordt je gegroet met een vrolijke “Jambo”. Om 14:30 uur kwamen we aan bij het kamp, waar het al kouder begon te worden en er een ijzige wind stond. Na registratie konden we gelijk even opfrissen. De rest van de dag besteed je eigenlijk in de tent. Een beetje socializen met de gidsen en porters, misschien een boekje lezen of muziek luisteren.

Woestijnachtige paden onderweg naar Shira Camp 1. Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Uitzicht onderweg naar Shira Camp 1. Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Porters. Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Dag 3 Shira Camp 1 (3.610 m) – Moir Hut (4.200 m)

Afstand: 14 km | trekking tijd: 5 uur

De ochtend verloopt eigenlijk iedere dag hetzelfde. Om 06:30 uur word je wakker gemaakt, je drinkt thee, wast jezelf, kleed je om en ontbijt. Het enige verschil is dat we de derde dag wakker werden met een geweldig uitzicht op Kilimanjaro. Dat is nog eens goed opstaan. Vervolgens hebben we ons klaargemaakt en begonnen we aan de derde tocht richting Moir Hut. Je loopt met name door rotsachtige gebieden en de begroeiing wordt door de hoogte steeds minder. We hadden die dag helaas ook slecht weer. Het regende en het was koud en mistig.

Aan het einde van de trekking kregen we last van hoofdpijn. Na een lange dag trekt je rugtas aan je schouders en die pijn trekt via je nek naar je hoofd. Of kwam de hoofdpijn misschien toch door de hoogte? Lastig te zeggen, maar ach, wie zijn wij om daar over te zeuren? Onze porters rennen de Kilimanjaro op met 30 kg in hun nek. Niks aan het handje dus. Om 13:30 uur kwamen we aan bij Moir Hut en doken we gelijk even de tent in om te rusten, voordat we gingen lunchen. De rest van de dag was het gewoon weer een beetje chillen.

Waking up to a view at Shira Camp 1. Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Wakker worden met een uitzicht bij Shira Camp 1. Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Here we go again, onderweg naar Moir Hut. Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Dag 4 Moir Hut (4.200 m) – Pofu Camp (4.000 m)

Afstand: 12 km | trekking tijd: 6 uur

Dag 4 zijn we om 08:00 uur al vertrokken vanaf het kamp i.v.m. het weer. We wilden de regen namelijk voor zijn. Helaas begon het na een uur aan één stuk door te regenen. Het was mistig, koud en er stond een ijzige wind. Een mooi uitzicht konden we wel vergeten. Ook de hoofdpijn van de derde dag kwam weer terug en heeft de hele trekking aangehouden. Waarschijnlijk was het dan toch de hoogte. De trekking liep door een landschap van alpine woestijn, bestaande uit alleen maar rotsen en gesteente. Eenmaal aangekomen bij Pofu Camp hebben we gelijk geluncht en de dag doorgebracht in de tent. In de avond klaarde het weer af en toe op, waardoor de Kilimanjaro goed zichtbaar was. En dan zie je toch weer waar je het allemaal voor doet.

Pofu Camp. Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Signs. Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Kilimanjaro at night. Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Kili. Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Dag 5 Pofu Camp (4.000 m) – Third Cave (3.800 m)

Afstand: 8 km | trekking tijd: 3 uur

Dag 5 was een korte en makkelijke tocht. We werden wakker boven de wolken en dat leverde een geweldig plaatje op. Het was die dag nog steeds mistig maar gelukkig bleef het droog tijdens de trekking. Aangekomen bij Third Cave was het nog even mooi weer, maar in de middag begon de aanhoudende regen weer en hebben we de rest van de dag in de tent doorgebracht. Gelukkig klaarde het in de avond weer op en werden we weer beloond met een uitzicht op de Kilimanjaro. We komen steeds dichterbij!

Bij Third Cave. Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Dag 6 Third Cave (3.800 m) – School Hut ( 4.800 m)

Afstand: 15 km | trekking tijd: 5 uur

Dag 6 stonden we op met een onwijs mooi uitzicht op Kilimanjaro. Gelijk even wat foto’s gemaakt, ontbeten en weer doorgetrokken richting School Hut. Een korte tocht met veel zon en bijzonder goed weer. Om 12:30 uur kwamen we aan bij School Hut, waar we gelijk hebben geluncht en genoten van het weer. Om 16:00 uur was het al bedtijd, want om middernacht begin je aan de tocht der tochten. De grote klim naar Uhuru Peak, het hoogste punt van Kilimanjaro! Door je ritme slaap je maar weinig en om 21:00 uur was het alweer tijd om op te staan en nog even goed te eten. Tijdens het eten kregen we een briefing en was het tijd om alles goed voor te bereiden voor de grote klim naar de top.

Third Cave Camp. Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Bijna bij School Hut. Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Gesettled bij School Hut. Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Uitzicht bij School Hut. Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Porters staan altijd klaar. Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Porters onderweg naar de top. Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Dag 7 School Hut (4.800 m) – Uhuru Peak (5.895 m) – Mweka Camp (3.068 m)

Afstand: 6 km beklimming, 10,5 km afdaling | trekking tijd: 7 uur beklimming, 6 uur afdaling

De grote dag was aangebroken. Bepakt en bezakt begonnen we om 00:00 uur aan onze tocht naar de top. In tegenstelling tot de andere dagen was het weer uitzonderlijk goed. Het weer was helder, het was volle maan en de hemel stond vol met sterren. Wat een geluk! De trekking begon gelijk steil en je merkt dat er minder zuurstof in de lucht zit, dus zoals altijd: “pole pole”. Na ongeveer twee uur kwamen we andere groepen klimmers tegen. Tijdens de trekking kijk je ook uit op Meru, de tweede hoogste berg van Tanzania en het zusje van Kilimanjaro. Naarmate we hoger kwamen, werd het ook steeds kouder. Na drie uur had de hoogte me weer te pakken en begon de hoofdpijn opnieuw, waardoor de tocht zwaarder werd. Rond 05:00 uur nam ik twee paracetamols, maar deze hielpen helaas niet. Maar ik was niet de enige die last had van de hoogte. Onderweg kwamen we ook andere klimmers tegen die het zwaar hadden. Sommigen hadden moeite met ademhalen, moesten overgeven en ga zo maar door.

Om 05:30 uur kwamen we aan bij Gilman’s Point, dat op 5.600 m hoogte ligt. De tocht tot Gilman’s Point is het grootste en moeilijkste gedeelte van de klim. Vanaf Gilman’s Point konden we Uhuru Peak al zien liggen, maar het leek dichterbij dan dat het was. Via de kraterrand liepen we over het ijs richting Stella Point, de eerste mijlpaal op 5.685 m hoogte. Er worden zelfs certificaten uitgereikt voor het bereiken van Gilman’s Point en Stella Point. Voor het geval dat je Uhuru peak niet kunt of wilt bereiken. Voor ons was dit natuurlijk geen optie;). Vanaf de kraterrand is het uitzicht adembenemend. Je zit ver boven de wolken en kijkt uit op een geweldig wolkendek, enorme gletsjers en de Kibo krater. Het gedeelte van Stella point tot Uhuru peak was het zwaarste. Hoofdpijn was intussen misselijkheid geworden en dat maakte het laatste gedeelte zwaar. Onderweg kwamen we andere klimmers tegen die lijkbleek, in een rap tempo, weer naar beneden liepen. Of ze de top hebben behaald is nog maar de vraag.

Om 07:00 uur waren we er dan eindelijk. Uhuru Peak, 5895 m hoog, de top van Kilimanjaro, het dak van Afrika. Even chillen, denk je dan. Maar eigenlijk wil je zo snel mogelijk weer naar beneden. Er staat een loeiharde, snijdende wind en je hebt last van de hoogte. Mijn hoofd stond op springen in ieder geval. Boven op de top feliciteer je elkaar, schiet een paar foto’s, tankt even bij en vervolgens begin je weer aan de afdaling. En dan denk je dat je alles hebt gehad, maar het is ook nog eens zes uur lopen naar het kamp. Je begint gelijk aan een sterke afdaling in los zand, goed voor de beentjes dus. Vanzelfsprekend is de trekking alleen maar berg af en je daalt flink in hoogte. Dit merk je aan de lucht en ook de hoofdpijn werd minder. Om 12:00 uur kwamen we aan bij Millennium Camp om even te lunchen, voordat we weer verder trokken richting het laatste kamp, Mweka Camp. Om 15:30 uur kwamen we dan eindelijk aan bij Mweka Camp. Het was absoluut de zwaarste dag, maar het was zeker weten de moeite waard. Met een voldaan gevoel doken we vroeg de tent in.

Uitzicht onderweg naar Uhuru Peak.Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Stella Point.Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Gletsjers onderweg naar Uhuru Peak.Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

We made it, Uhuru Peak, Highest Point. Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Dag 8 Mweka Camp (3.068 m) – Mweka Gate (1.640 m)

Afstand: 10 km | trekking tijd: 3 uur

Geslapen als een baby, werden we om 04:30 uur wakker gemaakt voor ontbijt. We moesten vroeg opstaan, want aan het einde van de middag zouden we weer naar huis vliegen. Door de jungle, liepen we richting Mweka Gate, waar je Kilimanjaro nationaal park weer uitloopt. Onderweg hadden we nog een laatste uitzicht op Kili en aan het einde van de tocht werden we uitgezwaaid door een groep zwartwitte colobus monkeys. Eenmaal aangekomen bij de gate checkten we uit en verlieten we het nationaal park. Vervolgens hebben we voor de laatste keer nog even geluncht met de gidsen en kregen we onze certificaten.

Het beklimmen van Kilimanjaro was een geweldige ervaring. Niet alleen het bereiken van de top, maar alles eromheen. De hele levensstijl tijdens je klim naar de top. Fysiek had ik het zwaarder verwacht. Het is met name de hoogte die de trekking zwaar maakt. Met name de laatste klim dan. De overige dagen was het voor iedereen goed te doen. Zo, één afgestreept en nog zes summits te gaan….

Mweka Gate. Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Hoeveel kost het om de Kilimanjaro te beklimmen?

Voor alles in totaal betaalden wij ongeveer € 3.000,- per persoon. Hierbij zat inbegrepen:

• 8-daagse individuele beklimming Kilimanjaro (€1.900,-)
  • Retourvlucht Brussel – Kilimanjaro (€450,-)
  • Kleding en uitrusting (€550,-)

De 8-daagse beklimming is inclusief 2 hotelovernachtingen, vervoer van en naar Kilimanjaro airport, overnachting in de tent, en het eten en drinken tijdens de beklimming. Daarnaast is het gebruikelijk om de porters nog een fooi te geven. Wij gaven ongeveer € 200,- fooi p.p. voor 8 dagen. “€ 200,- fooi???”, zul je wel denken. Klopt en liever nog meer. Als je ziet hoe hard deze mensen werken en hoe goed zij voor je zorgen is € 200,- niets.

Deze prijzen zijn slechts voorbeelden, want het ligt er maar net aan wat voor een reis je boekt en bij welke reisorganisatie. Ga je met een individuele reis of groepsreis? Welke route kies je en hoeveel dagen ga je? Kies je voor overnachting in tenten of slaap je liever in lodges? Daarnaast hangt de prijs ook nog eens af van de beschikbare vluchten en de kleding en uitrusting die je al hebt.

Nog een laatste blik op Kili. Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Wanneer is de beste tijd om Kilimanjaro te beklimmen?

Ondanks dat het weer op Kilimanjaro onvoorspelbaar blijft, zijn de maanden januari en februari het beste om de berg te beklimmen. Alhoewel wij veel bewolking en ook regen hadden, zou tijdens deze maanden het droogseizoen moeten zijn. Onvoorspelbaar dus, maar in ieder geval een grotere kans op goed weer dan in de overige maanden. In de maanden maart t/m mei en november valt het meeste regen. Wil je liever cozy met andere toeristen de berg beklimmen? Ga dan rond juni t/m oktober. Rond deze tijd wordt Kilimanjaro het meeste beklommen vanwege de zomervakanties. Het is dan wel kouder op de berg met lage temperaturen.

Wakker worden met een uitzicht bij Third Cave. Tanzania, Kilimanjaro- Travelhype

Heb jij wel eens een berg beklommen of ben je van plan om dit te doen? Let us know. We zijn benieuwd naar je bijzondere ervaringen!